//

Als je denkt aan het trainen van spierballen, denkt bijna iedereen meteen aan deze oefening. Dit is niet zonder reden want de dumbbell curl is een van de beste oefeningen voor het trainen van de armspieren. Om thuis goed de armen te kunnen trainen is deze oefening niet weg te denken uit jouw trainingsschema. In dit bericht ga je leren hoe je deze oefening goed kunt uitvoeren. Dit zodat jij jouw doelen kunt behalen.

Benodigde materialen

Thuis trainen van de armen zorgt er voor dat je een aantal zaken nodig hebt. Bij het doen van de dumbbell curl is minimaal een dumbbell nodig. Ook kan je deze uitvoeren met een barbell maar dan heet het een barbell curl. Daarnaast heb je gewichten nodig om de oefening zwaarder te kunnen maken.

Hoe voer je de dumbbell curl uit

Het is belangrijk goed te weten hoe je deze oefening goed uitvoert. Als je de oefening goed uitvoert, is het een kwestie van tijd voordat je resultaten in je armen begint te zien. Een oefening is niet een gewicht van punt A naar punt B brengen. Het is een gewicht op de goede manier van punt A naar punt B brengen. Hoe je dit doet lees je hier.

Beginpositie:

  1. Ga in een trotste houding staan: borst naar voren, benen iets breder dan schouderbreedte
  2. Houd de dumbbels goed vast in je hand maar knijp niet te hard in de dumbbell
  3. Laat de dumbbels rustig langs je lichaam hangen

Uitvoering:

  1. Houd de ellenbogen in je zij. Deze moeten bij deze oefening niet tot weinig bewegen
  2. Breng de dumbbels explosief maar gecontroleerd tot ongeveer schouderhoogte
  3. Breng de dumbbel beheerst terug naar de beginpositie

Instructievideo dumbbell curl

Veelgemaakte fouten

Bij het thuis trainen van de armen heb je geen controle door bijvoorbeeld een personal trainer. Hierom is het belangrijk zelf in de gaten te houden wat de meest voorkomende fouten zijn. De meest voorkomende fouten bij het thuis trainen van de armen vind je hieronder.

  • Te veel mee schommelen met de beweging

Zorg ervoor dat je core aangespannen blijft. Dit zorgt ervoor dat je lichaam recht blijft en dit zorgt dat je alle kracht uit je biceps komt en bijvoorbeeld niet uit je benen. Houd in je achterhoofd dat alleen de armen mogen bewegen

  • Ellebogen te ver naar buiten

De ellenbogen zouden bij deze oefening rustig langs de zij moeten hangen. Zorg dat de ellenbogen niet te ver naar buiten komen.

  • Te hard knijpen

Op het moment dat je te hard knijpt in de dumbbell komt er veel spanning op de onderarmen te staan.

Over de pagina armspieren: dumbbell curl

De extra stap zetten voor goede (trainings-) resultaten daar gaan we voor bij Sporthodox. Met deze uitleg van de dumbbell curl maken we de oefening niet simpelweg duidelijk, we willen je uitdagen met de moeilijke versies. Krijg sterkere, strakke en gespierdere armen met deze en andere armoefeningen.

Dumbbells kopen
4.7 (93.33%) 9 votes
  • Sporthodox

    Sporthodox is gevormd voor een ieder die zoekt naar een mogelijkheden om zelfstandig topfit te worden. Hier vind je onder andere artikelen over materialen en trainingsvormen. Daarnaast werpen wij onze blik op de toekomstige evenementen en producten. Wij geloven in sport, dus geniet van een uitgebreide uitleg over fitness- en hardloopoefeningen.

  • Contact

    Contactinformatie volgt.