//

Thuis trainen van de armen kan heel eenvoudig met de hammer curl. De hammer curl is een oefening voor zowel beginnende als voor de gevorderde sporter. Het is belangrijk dat je bij elke oefening je lichaam uitdaagt. De oefening is gericht op het trainen van de biceps, maar bij deze beweging pak je ook altijd een beetje onderarm mee. Hieronder wordt uitgelegd hoe de hammer curl goed wordt uitgevoerd, zodat je thuis kan werken aan strakkere en gespierdere armen.

Benodigde materialen

Voor deze oefening heb je één of twee dumbbells nodig. Gebruik je er één dan kan je iedere keer van hand wisselen.

Hoe voer je de hammer curl uit

Beginpositie:

  1. Pak de dumbbell stevig vast in elke hand
  2. Laat de dumbbell geheel uitgestrekt langs het lichaam hangen

Uitvoering:

  1. Breng de dumbbell gecontroleerd omhoog met je duimen omhoog wijzend
  2. Laat de ellebogen zo stil mogelijk in de zij staan
  3. Breng de dumbbell niet geheel omhoog maar zorg dat er spanning op de biceps blijft
  4. Breng de dumbell rustig en beheerst terug naar de beginpositie

Instructievideo hammer curl

Veelgemaakte fouten

Bij de hammer curl kan weinig mis gaan. Toch zijn er veelgemaakte fouten die er voor zorgen dat de oefening niet optimaal wordt uitgevoerd. Omdat je thuis geen begeleiding hebt van een professional is het goed om je bewust te zijn van de meest voorkomende fouten bij het thuis uitvoeren van deze oefening.

  • Te hard knijpen in de dumbbell

Door heel hard te knijpen komt er veel spanning te staan op de onderarmen. Probeer de dumbbell stevig vast te pakken maar ga niet overdreven hard knijpen. Je kan de dumbbell laten ‘hangen’ op je handen. Zo hoef je helemaal niet te knijpen maar gebruik je je handen als hefboom.

  • Arm niet geheel naar beneden brengen

Onderaan zou de arm geheel moeten ontspannen. Dit zorgt er voor dat je een grote beweging maakt en dit zorgt uiteindelijk voor meer resultaten.

  • Te ver omhoog brengen van de dumbbells

Door de dumbbell helemaal naar boven te brengen ontspant de bicep bovenaan. Op het moment dat je dat doet, voer je de oefening niet optimaal uit. Probeer constante spanning op de armen te houden.

Over de pagina armspieren: hammer curls

De extra stap zetten voor goede (trainings-) resultaten daar gaan we voor bij Sporthodox. Met deze uitleg van de hammer curl maken we de oefening niet simpelweg duidelijk, wij willen je uitdagen met de moeilijke versies. Krijg strakkere en gespierdere armen met deze en andere armspier oefeningen.

Dumbbells kopen
4.7 (93.33%) 9 votes
  • Sporthodox

    Sporthodox is gevormd voor een ieder die zoekt naar een mogelijkheden om zelfstandig topfit te worden. Hier vind je onder andere artikelen over materialen en trainingsvormen. Daarnaast werpen wij onze blik op de toekomstige evenementen en producten. Wij geloven in sport, dus geniet van een uitgebreide uitleg over fitness- en hardloopoefeningen.

  • Contact

    Contactinformatie volgt.