Hammer curls

De hammer curl is een oefening voor zowel beginnende als voor de gevorderde sporter. De oefening is gericht op het trainen van de biceps, maar bij deze beweging pak je ook altijd een beetje onderarm mee. Hieronder wordt uitgelegd hoe de hammer curl goed wordt uitgevoerd, zodat je thuis kan werken aan strakkere en gespierdere armen.

Materiaal

Dumbellset 30kg kunststof

Bestellen

Hammer curl uitvoering

Beginpositie

  1. Pak de dumbbell stevig vast in elke hand
  2. Laat de dumbbell geheel uitgestrekt langs het lichaam hangen

Uitvoering

  1. Breng de dumbbell gecontroleerd omhoog met je duimen omhoog wijzend
  2. Laat de ellebogen zo stil mogelijk in de zij staan
  3. Breng de dumbbell niet geheel omhoog maar zorg dat er spanning op de biceps blijft
  4. Breng de dumbell rustig en beheerst terug naar de beginpositie

Veelgemaakte fouten

  • Te hard knijpen in de dumbbell. Door heel hard te knijpen komt er veel spanning te staan op de onderarmen. Probeer de dumbbell stevig vast te pakken maar ga niet overdreven hard knijpen. Je kan de dumbbell laten ‘hangen’ op je handen. Zo hoef je helemaal niet te knijpen maar gebruik je je handen als hefboom.
  • Arm niet geheel naar beneden brengen. Onderaan zou de arm geheel moeten ontspannen. Dit zorgt er voor dat je een grote beweging maakt en dit zorgt uiteindelijk voor meer resultaten.
  • Te ver omhoog brengen van de dumbbells. Door de dumbbell helemaal naar boven te brengen ontspant de bicep bovenaan. Op het moment dat je dat doet, voer je de oefening niet optimaal uit. Probeer constante spanning op de armen te houden.

Via armoefeningen vind je meer oefeningen voor thuis waaronder de hammer curl.

We believe in sport.

Sporthodox is gevormd voor een ieder die zoekt naar de mogelijkheden om zelfstandig topfit te worden. Hier vind je onder andere oefeningen en artikelen over materialen en trainingsvormen. Daarnaast werpen wij onze blik op de toekomstige evenementen en producten. Wij geloven in sport, dus geniet van een uitgebreide uitleg over fitness- en hardloopoefeningen.