Deadlifts met dumbells

Deadlifts met dumbells? Dit is een oefening die erg belangrijk is voor een sterk en gezond lichaam. Vaak hoor je mensen zeggen die beginnen met krachttraining dat de deadlift een oefening is die niet erg goed is voor je lichaam. Eigenlijk suggereert de naam dit wellicht al een beetje. Een deadlift klinkt namelijk niet heel positief. Schijn bedriegt want de deadlift is een van de meest perfecte oefeningen voor het menselijk lichaam. Alleen moet de oefening wel goed worden uitgevoerd! Lees daarom goed mee in het onderstaande bericht over het uitvoeren van de deadlift met dumbbels.

Materiaal

Dumbellset 30kg kunststof

Bestellen

Deadlifts met dumbells uitvoering

Beginpositie

  1. Pak de gewichten stevig maar ontspannen vast
  2. Ga ik de trotse houding staan. Borst naar voren en de schouders naar achteren
  3. Zet de voeten ongeveer op schouderbreedte. Het liefst iets dichter bij elkaar dan schouderbreedte.

Uitvoering

  1. Span je core aan
  2. Laat de dumbbels ontspannen hangen. Zorg dat je niet tilt vanuit de arm.
  3. Zak met licht gebogen knieën naar beneden en zorg dat je rug recht blijft
  4. Zorg dat je spanning voelt op je hamstrings
  5. Zak door totdat je rug parallel loopt aan de grond
  6. Druk explosief terug naar de beginpositie

Veelgemaakte fouten

Deze oefening is erg technisch. Het is erg belangrijk deze perfect uit te voeren. Hieronder staan veelgemaakte fouten. Lees deze goed door zodat je zeker weet dat je de uitvoering optimaal uitvoert.

  • Te hard knijpen in de dumbbels. Dit is niet nodig. Houd de gewichten steving maar ontspannen vast
  • Je rug niet recht houden. Zorg dat je geen bolle rug krijgt. Dit is belangrijk om blessures te voorkomen.
  • Je hamstrings niet goed voelen. Tijdens deze oefening zou je de hamstrings erg moeten voelen oprekken.
  • Niet diep genoeg zakken. Hoe groter de beweging, hoe meer energie je lichaam verbruikt. Handig voor afvallen dus!
  • Te diep zakken. Zak niet te diep. Dit kan je onderrug belasten op een negatieve manier. Zorg dat je parallel komt.

Via beenoefeningen vind je meer oefeningen voor thuis waaronder de oefening deadlifts met dumbbells.

We believe in sport.

Sporthodox is gevormd voor een ieder die zoekt naar de mogelijkheden om zelfstandig topfit te worden. Hier vind je onder andere oefeningen en artikelen over materialen en trainingsvormen. Daarnaast werpen wij onze blik op de toekomstige evenementen en producten. Wij geloven in sport, dus geniet van een uitgebreide uitleg over fitness- en hardloopoefeningen.