Lunges

Met lunges kun je eenvouding thuis je benen trainen. Er zijn verschillende manieren om lunges uit te voeren. Mogelijke variaties zijn bijvoorbeeld lopend lunges doen. Als je de oefening moeilijker voor jezelf wilt maken dan kun je bijvoorbeeld dumbbells vasthouden en rondjes gaan lopen. Hieronder wordt de staande lunges beschreven.

Materiaal

Als je net begint met deze oefening dan zou je kunnen beginnen met lichaamsgewicht. De gevorderde sporter zou gebruik kunnen maken van dumbbells.

Dumbellset 30kg kunststof

Bestellen

Lunges uitvoering

Beginpositie

  1. Pak in allebei de handen een dumbbell vast en laat ze ontspannen naast je lichaam hangen
  2. Sta in de trotse houding. Borst naar voren en schouders lichtelijk naar achteren
  3. Span je core aan

Uitvoering

  1. Stap uit naar voren en zorg dat je benen in een hoek van 90 graden komen
  2. Zorg dat je bij het naar beneden gaan je rug recht houdt
  3. Zak zo diep mogelijk door naar de grond
  4. Kom weer omhoog naar de beginpositie

Veelgemaakte fouten

  • Niet ver genoeg uitstappen. Probeer een relatief grote stap te maken zodat je de spier goed gebruikt
  • Niet met een rechte rug naar boven komen. Deze fout wordt vaak gemaakt. Doe de oefening alsof je langs een muur naar boven en beneden gaat.

Via beenoefeningen vind je meer oefeningen voor thuis waaronder de oefening lunges.

We believe in sport.

Sporthodox is gevormd voor een ieder die zoekt naar de mogelijkheden om zelfstandig topfit te worden. Hier vind je onder andere oefeningen en artikelen over materialen en trainingsvormen. Daarnaast werpen wij onze blik op de toekomstige evenementen en producten. Wij geloven in sport, dus geniet van een uitgebreide uitleg over fitness- en hardloopoefeningen.