Zijwaartse lunges

De zijwaartse lunges is een goede toevoeging om thuis sterkere benen te krijgen. De oefening is uit te voeren zonder gewichten, maar als de oefening zonder gewicht te makkelijk voor je wordt dan is het tijd om de oefening moeilijker te maken door gewichten toe te voegen. 

Materiaal

Als je net begint met de zijwaartse lunges dan zou je kunnen beginnen met lichaamsgewicht. De gevorderde sporter zou gebruik kunnen maken van dumbbells.

Dumbellset 30kg kunststof

Bestellen

Soort oefening

Spieren die je traint

Zijwaartse lunges uitvoering

Beginpositie

  1. Ga rechtop staan in de trotse houden. Borst naar voren en schouders naar achteren
  2. Zorg dat je voeten naar voren blijven wijzen
  3. Laat de handen rustig langs het lichaam hangen (of pak de dumbbels vast)

Uitvoering

  1. Stap ongeveer één meter uit naar links (of rechts) en zorg dat je andere been op dezelfde positie blijft
  2. Zak door het been heen waar je mee bent uitgestapt
  3. Strek het been die is blijven staan volledig uit
  4. Houd je rug zo recht mogelijk en blijf naar voren kijken
  5. Blijf eventjes beneden
  6. Duw jezelf omhoog naar de beginpositie

Veelgemaakte fouten

  • Niet ver genoeg uitstappen. Op het moment dat je dat niet doet dan voer je de oefening niet optimaal uit.
  • Te ver uitstappen. Als je te ver uitstapt activeer je de spieren die je zou moeten activeren niet optimaal. Zorg dat je de beenspieren goed voelt tijdens het uitstappen!
  • Teveel kracht halen uit je rug. Dit is een oefening voor de beenspieren. Als je de oefening veel voelt in je rug weet je dat je de uitvoering iets zou moeten aanpassen.

Via beenoefeningen vind je meer oefeningen voor thuis waaronder de zijwaartse lunges.

We believe in sport.

Sporthodox is gevormd voor een ieder die zoekt naar de mogelijkheden om zelfstandig topfit te worden. Hier vind je onder andere oefeningen en artikelen over materialen en trainingsvormen. Daarnaast werpen wij onze blik op de toekomstige evenementen en producten. Wij geloven in sport, dus geniet van een uitgebreide uitleg over fitness- en hardloopoefeningen.