//

Deadlifts met dumbells? Benen thuis trainen met gewichten kan perfect met de volgende oefening. Dit is een oefening die erg belangrijk is voor een sterk en gezond lichaam. Vaak hoor je mensen zeggen die beginnen met krachttraining dat de deadlift een oefening is die niet erg goed is voor je lichaam. Eigenlijk suggereert de naam dit wellicht al een beetje. Een deadlift klinkt namelijk niet heel positief. Schijn bedriegt want de deadlift is een van de meest perfecte oefeningen voor het menselijk lichaam. Alleen moet de oefening wel goed worden uitgevoerd! Lees daarom goed mee in het onderstaande bericht over het uitvoeren van de deadlift met dumbbels.

Hoe voer je de deadlifts met dumbells uit

Benen trainen met gewichten vanuit huis kan perfect worden gedaan door deze oefening goed te oefenen. Met deze oefening train je praktisch je hele lichaam. Je billen. Je hamstrings. Je rug. Maar niet te vergeten ook je buikspieren! Eentje die je dus niet over zou moeten slaan. De oefening is niet de meest eenvoudige. Hierom hebben we zo duidelijk mogelijk proberen uit te leggen hoe je deze oefening het beste uit kan voeren. Lees hieronder hoe je de benen thuis het meest optimaal kan trainen.

Beginpositie

  1. Pak de gewichten stevig maar ontspannen vast
  2. Ga ik de trotse houding staan. Borst naar voren en de schouders naar achteren
  3. Zet de voeten ongeveer op schouderbreedte. Het liefst iets dichter bij elkaar dan schouderbreedte.

Uitvoering

  1. Span je core aan
  2. Laat de dumbbels ontspannen hangen. Zorg dat je niet tilt vanuit de arm.
  3. Zak met licht gebogen knieën naar beneden en zorg dat je rug recht blijft
  4. Zorg dat je spanning voelt op je hamstrings
  5. Zak door totdat je rug parallel loopt aan de grond
  6. Druk explosief terug naar de beginpositie

Benodigde materialen

Voor deze oefening zijn wel materialen nodig. Je zou gebruik kunnen maken van dumbbels maar ook het gebruik van een barbell is handig. Je mag zelf kiezen welke je het meest handig vindt. Als je zeker weet dat je verder wil gaan met krachttraining raden wij aan om gebruik te maken van een barbell.

Instuctievideo deadlift met gewicht

Veelgemaakte fouten

Deze oefening is erg technisch. Het is erg belangrijk deze perfect uit te voeren. Hieronder staan veelgemaakte fouten. Lees deze goed door zodat je zeker weet dat je de uitvoering optimaal uitvoert.

  • Te hard knijpen in de dumbbels. Dit is niet nodig. Houd de gewichten steving maar ontspannen vast
  • Je rug niet recht houden. Zorg dat je geen bolle rug krijgt. Dit is belangrijk om blessures te voorkomen.
  • Je hamstrings niet goed voelen. Tijdens deze oefening zou je de hamstrings erg moeten voelen oprekken.
  • Niet diep genoeg zakken. Hoe groter de beweging, hoe meer energie je lichaam verbruikt. Handig voor afvallen dus!
  • Te diep zakken. Zak niet te diep. Dit kan je onderrug belasten op een negatieve manier. Zorg dat je parallel komt.

Over de pagina beenspieren: deadlift met gewicht

De extra stap zetten voor goede (trainings-) resultaten daar gaan we voor bij Sporthodox. Met deze uitleg van de deadlift met gewicht maken we de oefening niet simpelweg duidelijk, we willen je uitdagen met de moeilijke versies. Krijg sterke beenspieren door benen trainen, mede door de deadlifts met dumbells.

Deadlifts met dumbells
4.7 (94.29%) 7 votes
  • Sporthodox

    Sporthodox is gevormd voor een ieder die zoekt naar een mogelijkheden om zelfstandig topfit te worden. Hier vind je onder andere artikelen over materialen en trainingsvormen. Daarnaast werpen wij onze blik op de toekomstige evenementen en producten. Wij geloven in sport, dus geniet van een uitgebreide uitleg over fitness- en hardloopoefeningen.

  • Contact

    Contactinformatie volgt.