Dumbbell pullover

De dumbell pullover is een oefening die een aantal spieren in de bovenkant van het lichaam traint. De hoofdspier die hier mee wordt getraind zijn de pectoralis major en de rugspieren. Zelfs de triceps en buik worden met deze oefening meegetraind. 

Materiaal

In plaats van een halterbank kun je ook een fitnessbal gebruiken.

Soort oefening

Spieren die je traint

Dumbbell pullover uitvoering

Beginpositie:

  1. Plaats de bovenrug stevig op de halterbank, fitnessbal of gebruik een stoel
  2. Pak de dumbell met beide handen vast en strek de armen vervolgens uit

Uitvoering:

  1. Breng de dumbbell met gestrekte arm achter je hoofd langs naar beneden, ongeveer tot de dumbbell parrallel is met de grond
  2. Vanaf dit de dumbbell krachtig omhoog brengen, weer terug naar de beginpositie

Veelgemaakte fouten

  • Te ver naar beneden gaan. Pas hiermee op. Hoewel deze afwisseling wel goed kan zijn is het krijgen van blessures met te diep gaan groter.
  • Te veel gewicht gebruiken. Dit is een veel gemaakte fout. Het is beter om met minder gewicht te trainen dan te veel omdat ook dit de kans op blessures vergroot

Via borstoefeningen vind je meer oefeningen voor thuis waaronder de dumbbell pullover.

We believe in sport.

Sporthodox is gevormd voor een ieder die zoekt naar de mogelijkheden om zelfstandig topfit te worden. Hier vind je onder andere oefeningen en artikelen over materialen en trainingsvormen. Daarnaast werpen wij onze blik op de toekomstige evenementen en producten. Wij geloven in sport, dus geniet van een uitgebreide uitleg over fitness- en hardloopoefeningen.