Incline dumbbell press

De incline dumbbell press is perfect voor het krijgen van grotere en sterke borstspieren. Deze oefening is favoriet bij velen en dus zeker aan te raden in jouw trainingsschema.

Materiaal

Soort oefening

Spieren die je traint

Incline dumbbell uitvoering

Ten eerste is het van belang de halterbank op de goede stand te zetten. Incline betekent dat je rugleuning schuin omhoog moet staan. Dit kan door het bankje af te stellen op ongeveer 30 graden.

Beginpositie:

  1. Pak de dumbbells met een geschikt gewicht vast
  2. Druk de dumbbells geheel naar boven uit met gestrekte arm
  3. Knijp je schouderbladen naar elkaar toe
  4. Laat je dumbbell rustig naar beneden komen met je schouderbladen bij elkaar

Uitvoering:

  1. Druk de dumbbells omhoog met je schouderbladen bij elkaar
  2. Kom rustig terug naar de beginpositie

Veelgemaakte fouten

  • Te veel gewicht willen drukken. Wees voorzichtig met te veel gewicht te willen drukken. Dit gaat leiden tot blessures als je uitvoering niet optimaal is. Zorg eerst dat de vorm perfect is en ga dan pas in gewicht omhoog
  • Schouderbladen niet tegen elkaar houden. Dit moet je doen omdat je dan je schouders als het ware uit de beweging haalt. Omdat incline dumbbell press geen schouderoefening is maar een borstoefening is het van belang om hier goed op te letten. Knijp je schouderbladen naar elkaar toe. Visualiseer dat je een pen tussen je schouderbladen vasthoud en deze zo moet vasthouden.
  • Te snel heen en weer. Voor spiergroei is het nodig om de oefening langzaam uit te voeren. Dit helpt ook voorkomen dat je blessures op zal lopen.

Via borstoefeningen vind je meer oefeningen voor thuis waaronder de floor press.

We believe in sport.

Sporthodox is gevormd voor een ieder die zoekt naar de mogelijkheden om zelfstandig topfit te worden. Hier vind je onder andere oefeningen en artikelen over materialen en trainingsvormen. Daarnaast werpen wij onze blik op de toekomstige evenementen en producten. Wij geloven in sport, dus geniet van een uitgebreide uitleg over fitness- en hardloopoefeningen.