//

De push up is een oefening die iedereen wel kent. Met deze oefening train je voornamelijk de borstspier maar ook de triceps en de schouders worden hier bij getraind. Door de houding die je aanneemt wordt zelfs de onderrug getraind!

Hoe voer je de push up uit

Punt van aandacht: is dit de eerste keer dat je push ups doet? Dan is de kans groot dat dit nog niet zo makkelijk gaat. Je kan nu beginnen op de knieën zodat de beweging iets lichter wordt, vanuit daar kan je opbouwen naar opdrukken vanaf de tenen.

Beginpositie:

  1. Plaats de knieën (of voeten) op de grond
  2. Plaats de handen iets breder dan schouderbreedte en strek geheel uit
  3. Zorg dat de armen een hoek van 90 graden hebben ten opzochten van de vloer
  4. Span je core aan (buik en billen)

Uitvoering:

  1. Kom naar beneden met de ellebogen dicht langs je lichaam
  2. Zak naar beneden tot je nét boven de grond hangt
  3. Druk weer explosief uit naar de beginpositie

Benodigde materialen

In principe heb je natuurlijk niets nodig voor een goede push up maar als je helemaal hygienisch te werk wilt gaan is een fitness- of yogamatje aan te raden.

Instructievideo push up

knee push up

perfecte uitvoering

explosive push up

Veelgemaakte fouten

Ondanks dat een push up er erg makkelijk uit ziet is het een vrij technische oefening om goed uit te voeren. Veelgemaakte fouten zijn:

  • Een holle rug. Zorg ervoor dat je core aangespannen blijft. Dit zorgt ervoor dat je lichaam recht blijft.
  • Ellebogen te ver naar buiten, De push up is specifiek voor de borstspier maar als de ellebogen te ver naar buiten gaan, komt er meer spanning op je schouders te staan. Dit is niet de spier die we met de push up willen trainen dus de ellebogen netjes langs het lichaam houden is van belang.
  • Naar voren kijken. Probeer niet helemaal naar voren te kijken maar kijk óf naar de grond, óf een klein beetje naar voren. Zo belast je je nek niet te erg en zo train je nog meer de borstspieren.

Over de pagina borstspieren: push up

De extra stap zetten voor goede (trainings-) resultaten daar gaan we voor bij Sporthodox. Met deze uitleg van de push up maken we de oefening niet simpelweg duidelijk, we willen je uitdagen met de moeilijke versies. Krijg een gespierde borst door borstspieren trainen, mede door de push up.

Push up
4.7 (93.33%) 3 votes
  • Sporthodox

    Sporthodox is gevormd voor een ieder die zoekt naar een mogelijkheden om zelfstandig topfit te worden. Hier vind je onder andere artikelen over materialen en trainingsvormen. Daarnaast werpen wij onze blik op de toekomstige evenementen en producten. Wij geloven in sport, dus geniet van een uitgebreide uitleg over fitness- en hardloopoefeningen.

  • Laatste berichten

  • Categorieën

  • Contact

    Contactinformatie volgt.