//

Buikspieren thuis trainen? Een goede manier om dit te doen is de crunch op een fitnessbal. Alhoewel deze oefening er misschien relatief simpel uitziet doet deze schijn bedriegen. De fitnessbal zorgt er voor dat je je buikspieren effectief kunt trainen doordat je de buikspieren meer kan oprekken. Hierdoor worden meer spieren in de buik belast en heb je meer effect dan bij bijvoorbeeld het alleen doen van de normale crunch.

Benodigde materialen

Voor deze oefening om thuis je buikspieren te trainen is een fitnessbal of een swiss ball nodig. Ook is het gebruik van een bosu ball een mogelijkheid.

Hoe voer je de fitness bal crunch uit

Beginpositie:

  1. Ga op de bal liggen en zoek je balans
  2. Zet je voeten stevig op de grond
  3. Plaats je handen kruist op je borst of losjes achter je hoofd
  4. Houd als het ware een vuist tussen je kin en borst (kin niet op je borst drukken)

Uitvoering:

  1. Kom ongeveer 20 centimeter omhoog met je schouders in een gecontroleerde beweging
  2. Houd bovenin aangekomen vast voor één of twee seconden
  3. Kom rustig en beheerst terug naar de beginpositie

Instructievideo fitness bal crunch

Veelgemaakte fouten

Bij het thuis trainen van de buikspieren is geen professionele begeleiding aanwezig. Het is daarom zaak dat je zelf weet op welke fouten je moet letten. Bij thuis sporten ben je zelf verantwoordelijk voor het goed uitvoeren van de oefeningen en daarom is het zaak om goed op te letten hoe je de oefening goed uitvoert. Hieronder zullen de meest voorkomende fouten bij het thuis trainen van de buikspieren met de fitness bal crunch worden uitgelegd.

  • Kin op de borst houden

Op het moment dat je dit doet dan kan je je nek te zwaar belasten en dit kan leiden tot blessures. Probeer ongeveer een vuist tussen je kin en je borst te houden en probeer een beetje omhoog te blijven kijken tijdens de oefening.

  • De oefening te snel uitvoeren

Door snel heen en weer te gaan haal je de spanning af van je buikspieren. Probeer rustig naar boven en naar beneden te komen zodat er constante spanning op je buikspieren blijft. Na een aantal herhalingen voel je een brandend gevoel opkomen in je buikspieren. Je weet nu dat je je buikspieren goed aan het trainen bent.

  • Aan je hoofd trekken

Als je aan je hoofd trekt dan train je je armen als het ware. Het doel is dat de kracht alleen komt uit de spier die ja op dat moment aan het trainen bent. In dit geval is dat je buik. Probeer daar dan ook alle kracht uit te halen. Je kan dit probleem omzeilen door je handen op je borst te plaatsen of door je oorlellen vast te pakken.

Over de pagina buikspieren: fitness bal crunch

De extra stap zetten voor goede (trainings-) resultaten daar gaan we voor bij Sporthodox. Met deze uitleg van de fitness bal crunch, maken we de oefening niet simpelweg duidelijk, we willen je uitdagen met de moeilijke versies. Krijg een sterkere en strakkere buik met deze en andere buikspieroefeningen.

Een fitnessbal kopen
4.6 (91.43%) 7 votes
  • Sporthodox

    Sporthodox is gevormd voor een ieder die zoekt naar een mogelijkheden om zelfstandig topfit te worden. Hier vind je onder andere artikelen over materialen en trainingsvormen. Daarnaast werpen wij onze blik op de toekomstige evenementen en producten. Wij geloven in sport, dus geniet van een uitgebreide uitleg over fitness- en hardloopoefeningen.

  • Contact

    Contactinformatie volgt.