//

De plank, buikbrug of brug is een top oefening om je buikspieren en andere spieren van de core te trainen. Het is een eenvoudige basisoefening die je naar eigen wens zo zwaar kunt maken als je wilt. Met deze oefening train je de buikspieren, onderrug, bilspieren, schuine buikspieren en vrijwel alles wat er tussenin zit, een topper dus!

Benodigde materialen

Voor deze oefening heb je geen enkel attribuut nodig. Een fitness matje is overigens wel prettig.

Hoe voer je de plank uit :

  1. Je begint de brug vanuit je voorligsteun steunend op de tenen en ellebogen.
  2. Deze positie houdt je voor langere tijd vast, het is in principe een stilstaande, statische oefening. Test je maximum uit en herhaal dit naar een korte rust periode.

Instructie video

Veelgemaakte fouten

Bananen en piramides zijn figuren die vaak voorkomen bij de plank. De heupen hangen bijna op de grond, of vice versa. Let dus goed op de positie, de naam (zo recht als een) plank zegt al voldoende. Om jezelf te controleren kun je een bal, steen, plankje of iets anders onder je buik leggen, zorg ervoor dat je deze net wel, net niet raakt.

Een andere veelgehoorde klacht is ‘last’ van schouders of ellebogen, in principe is dit gewoon een kwestie van training. Je kunt het eerst een stapje eenvoudiger kunnen maken door je knieën op de grond te houden of korte series te maken.

Een stapje moeilijker?

  1. Til om-en-om een been van de grond (5-10 cm). Hiermee maak je je brug instabiel en moet je core nog harder werken. Let op dat je hierbij je heupen fixeert, ze mogen (bijna) niet zakken.
  2. Til om-en-om een been en arm van de grond. Dit is nog een stapje lastiger, denk ook hier om het in positie houden van de heupen.
  3. Voer de oefening uit op je handen in plaats van je ellebogen. Ook deze kun je verzwaren met de variaties een en twee.
  4. Strek je armen, ga vanuit elleboog-stand naar je handen en weer terug.

Over de pagina buikspieroefeningen: plank

Met de plank of een andere buikspier oefening, de beste resultaten daar gaan we voor bij Sporthodox. Met de instructies over de plank maken we de oefening niet alleen begrijpelijk, we dagen je uit met lastige variaties. Blijf je buikspieren trainen en zorg voor een strakke core door het uitvoeren van onder andere de plank.

Een fitnessmat kopen
4.8 (96.67%) 6 votes
  • Sporthodox

    Sporthodox is gevormd voor een ieder die zoekt naar een mogelijkheden om zelfstandig topfit te worden. Hier vind je onder andere artikelen over materialen en trainingsvormen. Daarnaast werpen wij onze blik op de toekomstige evenementen en producten. Wij geloven in sport, dus geniet van een uitgebreide uitleg over fitness- en hardloopoefeningen.

  • Contact

    Contactinformatie volgt.