//

De sit up is naar de crunch een van de populairste buikspier oefeningen. Met deze oefening train je voornamelijk de rechte buikspieren (rectus abominis). De basis is eenvoudig aan te leren en op tal van manieren aan te passen en te verzwaren.

Hoe voer je de sit up uit :

  1. De basisvorm van deze oefening begint in rugligging met de knieën gebogen, voeten plat en armen gekruist voor de borst (eventueel naast of achter je hoofd).
  2. Beweeg je bovenlichaam omhoog zover je kunt, zover dat je buikspieren gespannen blijven.
  3. Laat je schouders weer zakken tot (of net boven) de grond.

Voorbeeld video

Benodigde materialen

Deze buikspier oefening is zonder materiaal uit te voeren, wellicht is een fitness matje prettig voor de rug. Voor een stapje extra kun je de oefening uitvoeren met een los gewicht of een medicinebal.

Veelgemaakte fouten bij de sit up

Nekklachten komen vaak voor bij deze oefening. De oorzaak zit hem in de spanning die er ontstaat wanneer het hoofd te veel ‘werkt’. Denk er om dat je niet aan je nek gaat trekken. Kijk naar het plafond, dat is het beste advies. Je kunt ook een trainingsmaatje vragen naar de lijn tussen je hoofd en schouders.
Wat ook kan helpen is het plaatsen van de handen op de bovenbenen (in plaats van gekruist). Breng hierbij je handen naar de knieën en weer terug.

Een stapje moeilijker?

  1. Strek je armen recht omhoog naar het plafond en maak een sit up. Houdt de gehele beweging je armen gestrekt naar het plafond.
  2. Idem, maar met een gewicht (dumbell, schijf of alternatief).
  3. Wissel af tussen halve en hele herhalingen, laat je schouders niet de grond raken.

Over de pagina buikspier oefeningen: sit up

Dat ene extra stapje voor goede (trainings-) resultaten daar gaan we voor bij Sporthodox. Met de uitleg van de sit up maken we de oefening niet alleen begrijpelijk, we dagen je uit met lastige variaties. Blijf je buikspieren trainen en zorg voor een strakke core door het uitvoeren van onder andere de crunch.

Een fitnessmat kopen
4.5 (90%) 2 votes
  • Sporthodox

    Sporthodox is gevormd voor een ieder die zoekt naar een mogelijkheden om zelfstandig topfit te worden. Hier vind je onder andere artikelen over materialen en trainingsvormen. Daarnaast werpen wij onze blik op de toekomstige evenementen en producten. Wij geloven in sport, dus geniet van een uitgebreide uitleg over fitness- en hardloopoefeningen.

  • Contact

    Contactinformatie volgt.