//

Rug oefeningenRug oefeningen kun je zowel thuis als in de sportschool uitvoeren. Op deze pagina van Sporthodox vind je verschillende oefeningen voor het trainen van de rugspieren. Voordat de oefeningen voor het trainen van de rugspieren worden uitgelegd is het belangrijk eerst te weten hoe de spieren in de rug zijn ingedeeld. Zo kan je kiezen welke oefeningen het beste bij jou passen.

Functie en fysiologie van de rugspieren

Waarom is de rug een belangrijke spiergroep is om te trainen? De rug is de een na grootste spiergroep die de mens heeft. De grootste spiergroep zijn de benen. Dit is belangrijk om te weten want de grote van een spiergroep, heeft invloed op de gezondheid. Hoe groter een spier is hoe meer energie ons lichaam verbruikt. Daarnaast blijkt uit wetenschappelijk onderzoek dat sterke en gezonde spieren ook belangrijk zijn om gezond oud te worden. Hoe groter de spiergroep is die je traint, hoe meer spiermassa en spierkracht je opbouwt. Daarnaast is het hebben van sterke rugspieren ook belangrijk voor de mobiliteit. Vaak hoor je mensen klagen over rugpijn en dit is te voorkomen door het krijgen of behouden van sterke rugspieren. Hieruit is te concluderen dat we onze rugspieren graag sterk willen houden.

De rugspier bestaat uit vele tientallen verschillende spieren. Wij benoemen de grootste en voor fitness meest relevante spieren in de rug. De rug bestaat uit de nekspieren (trapezius) en de achterkant van de schouder (rear delt) de vleugels (latissimus dorsi).

De rug omvat de meest grote spieren in het lichaam. Ook zijn ze functioneel erg belangrijk voor het lichaam. Rechtop staan, zitten, iets naar je toe trekken of draaien. Veel komt uit de rug. Slecht ontwikkelde rugspieren en een verkeerde houding kunnen leiden tot een zogenaamde bochel in de rug. Trainen van de rugspieren is dus een belangrijk aspect om een sterk en gezond lichaam te krijgen of te houden.

Rug oefeningen voor thuis

1. Dumbbell row
2. Superman
3. Pull ups
4. Deadlift
5. Barbell row
6. Dumbbell pullover

Fabels over het trainen van de rug

De rug is een belangrijke spiergroep om te trainen. Een sterke rug is belangrijk voor het hebben van een gezond postuur. Daarnaast is de rug een van de grootste spiergroepen van het menselijk lichaam. Grote en sterke spieren dragen bij aan een goede gezondheid. Ook is het trainen van de rug belangrijk voor het verhelpen van rugklachten. Het is erg belangrijk om bij het trainen van de rug er voor te zorgen dat je de oefeningen goed uitvoert. Op het moment dat je dat niet doet dan is er een grotere kans op blessures. Via Sporthodox vind je informatie over fitness oefeningen en zo ook over rug oefeningen.

Rug oefeningen
4.5 (90%) 4 votes
  • Sporthodox

    Sporthodox is gevormd voor een ieder die zoekt naar een mogelijkheden om zelfstandig topfit te worden. Hier vind je onder andere artikelen over materialen en trainingsvormen. Daarnaast werpen wij onze blik op de toekomstige evenementen en producten. Wij geloven in sport, dus geniet van een uitgebreide uitleg over fitness- en hardloopoefeningen.

  • Contact

    Contactinformatie volgt.