//

Dumbell row is een oefening voor het trainen van de rugspieren. Deze oefening is een belangrijke oefening voor het krijgen van sterke en gezonde rugspieren. Deze oefening is geschikt voor zowel beginnende als gevorderde krachtsporters. Net zoals bij elke oefening is het belangrijk dat je je spieren zo veel mogelijk uitdaagt.

Benodigde materialen

Voor het thuis uitvoeren van de dumbbell row is slechts een dumbbell vereist. Wel is het handig om een halter bank ik je bezit te hebben, maar je kan ook creatief zijn. Gebruik bijvoorbeeld de zijkant van je bed of twee stoelen. Zelfs een lage eettafel kan volstaan.

Hoe voer je de dumbbell row uit?

Als dit de eerste keer is dat je deze oefening uitvoert kan dat wellicht een beetje onwennig voelen. Dit komt omdat je lichaam nog moet wennen aan de beweging. Dit wordt vanzelf eenvoudiger om te doen, omdat je lichaam zenuwcellen gaat aanmaken. Dit om zo de beweging goed uit te kunnen voeren. Begin met een laag gewicht en houd ongeveer bij hoeveel gewicht je aankunt.

Beginpositie

  1. Pak een dumbbell in je rechterhand
  2. Plaats je linker onderbeen op de halterbank (of op de zijkant van je bed)
  3. Plaats de linkerarm iets voor je op de halterbank (of op de zijkant van je bed). Zorg dat de handpalm naar de halterbank is gericht.
  4. Zorg dat je rug recht en parallel is met de grond
  5. Leun stevig op je linkerarm
  6. Laat de dumbbell rustig naar beneden hangen

Uitvoering

  1. Trek de halter strak langs je lichaam naar de zijkant van het lichaam
  2. Houd de halter daar een seconde vast
  3. Breng de halter langzaam terug naar de beginpositie

Instructiefilm dumbbell row

Veelgemaakte fouten

Thuis de dumbbell row uitvoeren met een dumbbell ziet er relatief eenvoudig uit. Toch zijn er veelgemaakte fouten die hieronder worden benoemd.

  • Je houdt je rug niet recht. Zodra je al half rechtop zit en je rug niet parallel houdt met de grond voer je de oefening suboptimaal uit. Zorg dat je houding goed is voor maximaal effect van de oefening.
  • De oefening te snel uitvoeren. Zorg dat je de dumbbell explosief naar de zijkant van je lichaam haalt en zorg dat je de dumbbell rustig en beheerst terugbrengt naar de beginpositie
  • Te hard knijpen in de dumbbell. Dit is niet nodig en zorgt ook dat de focus van de rug verplaatst naar de arm. Zorg dat je de dumbbell stevig vasthoudt maar niet meer dan dat.

Over de pagina rugspieren: dumbbell row

De extra stap zetten voor goede (trainings-) resultaten daar gaan we voor bij Sporthodox. Met deze uitleg van de dumbbell row maken wij de oefening niet simpelweg duidelijk, we willen je uitdagen met de moeilijke versies. Krijg sterke rugspieren door je rug effectief te trainen. Dit mede door de dumbbell row.

Dumbbells kopen
4.7 (93.33%) 9 votes
  • Sporthodox

    Sporthodox is gevormd voor een ieder die zoekt naar een mogelijkheden om zelfstandig topfit te worden. Hier vind je onder andere artikelen over materialen en trainingsvormen. Daarnaast werpen wij onze blik op de toekomstige evenementen en producten. Wij geloven in sport, dus geniet van een uitgebreide uitleg over fitness- en hardloopoefeningen.

  • Contact

    Contactinformatie volgt.