//

Als een pull up nog te zwaar voor je is, is dit een perfecte oefening om mee te beginnen. Deze oefening is namelijk een stuk lichter. In principe wordt deze oefening uitgevoerd door aan een stang in de sportschool te gaan hangen. Om deze oefening thuis uit te voeren kun je ook onder aan een stevige eettafel gaan hangen. Zo hoef je nog niet naar de sportschool te gaan en kun je toch beginnen met het trainen van de rugspieren. Het trainen van de rugspieren is belangrijk omdat het grote spieren in het menselijk lichaam zijn. Onderstaand ga je leren wat de inverted row precies is. Zo kun je thuis de rug goed trainen.

Benodigde materialen

Voor het uitvoeren van de inverted row is een stang nodig waar je aan kunt hangen. In de sportschool kan dit een smith machine zijn. Als dit niet kan dan kan een stevige eettafel worden gebruikt. Verder is niets nodig voor de inverted row.

Hoe voer je de inverted row uit?

Het uitvoeren van de inverted row is erg eenvoudig. Dat de oefening eenvoudig is maar ook effectief maakt de inverted row tot een ideale oefening. Dat de inverted row effectief is voor het trainen van de rugspieren wil niet zeggen dat je de oefening in één keer perfect kan uitvoeren. Hierom is het belangrijk het onderste stuk goed door te lezen. Dit zorgt voor een goede uitvoering waardoor je sneller resultaat boekt bij het thuis trainen van je rugspieren.

Beginpositie

  1. Plaats je handen breder dan schouderbreedte onder de stand of tafel
  2. Zorg dat je geheel uitgestrekt hangt aan de stang of tafel

Uitvoering

  1. Zet je rug op spanning door de spieren aan te spannen
  2. Trek jezelf geheel omhoog richting de stang of tafel
  3. Laat je vervolgens rustig en beheerst terugzakken naar de beginpositie

Instructiefilm inverted row

Veelgemaakte fouten

De inverted row is een oefening die heel geschikt is voor een beginnende sporter. Bij deze oefening kun je erg weinig verkeerd doen. Toch zijn er altijd punten waardoor je de oefening net iets beter kunt uitvoeren.

  • Te snel naar beneden gaan. Zak weer langzaam en beheerst terug naar de beginpositie. Dit zorgt voor betere resultaten.
  • Geen rechte rug. Zorg dat de core goed is aangespannen tijdens de oefening zodat je een rechte rug houdt. Dit zorgt voor betere resultaten bij het trainen van de rug.

Over de pagina rugspieren: inverted row

De extra stap zetten voor goede (trainings-) resultaten daar gaan we voor bij Sporthodox. Met deze uitleg van de inverted row maken wij de oefening niet simpelweg duidelijk, we willen je uitdagen met de moeilijke versies. Krijg sterke rugspieren door je rug effectief te trainen. Dit mede door de inverted row.

Inverted row
4.6 (92%) 5 votes
  • Sporthodox

    Sporthodox is gevormd voor een ieder die zoekt naar een mogelijkheden om zelfstandig topfit te worden. Hier vind je onder andere artikelen over materialen en trainingsvormen. Daarnaast werpen wij onze blik op de toekomstige evenementen en producten. Wij geloven in sport, dus geniet van een uitgebreide uitleg over fitness- en hardloopoefeningen.

  • Contact

    Contactinformatie volgt.