//

Met de pull up is dit mogelijk om zonder gewichten je rug te trainen. Misschien heb je thuis een plek waar je je omhoog kunt trekken. Als je dit niet hebt dan is het handig om een optrekstang aan te schaffen. Jezelf optrekken met lichaamsgewicht is een uitdagende oefening. Iemand die zichzelf kan optrekken is relatief goed in vorm. Kan je er meer dan 12? Dan ben je topfit! Hoe zwaarder je bent, hoe zwaarder een pull up is. Hierom is het belangrijk om niet te zwaar te zijn. Dit werkt tegen je als je begint met pull ups. Daarnaast is het misschien verstandiger om te beginnen met andere oefeningen voor de rug als je net begint met krachttraining. Dit omdat een pull up erg lastig is voor een beginner. Zo kun je eerst beginnen aan de basiskracht in je rugspieren.

Benodigde materialen

De pull up is het best uit te voeren met een optrekstang. Ook kan de pull up in de sportschool makkelijk worden uitgevoerd.

Hoe voer je de pull up uit?

Trainen van de rug zonder gewichten kan met een pull up. De pull up is dé oefening voor de rug samen met de deadlift. Als je alleen deze twee oefeningen kiest voor de rug dan heb je elke spier in je rug goed getraind. De pull up kan te zwaar voor je zijn. Je kan dan bijvoorbeeld aan de onderkant van een stevige tafel gaan hangen en je zo optrekken. Dit is een goed begin voor het thuis trainen van de rugspieren. Hieronder lees je hoe de pull up wordt uitgevoerd.

Beginpositie

  1. Pak de stang breder dan schouderbreedte vast
  2. Hang helemaal relaxed met de armen geheel gestrekt uit

Uitvoering

  1. Span de rugspier aan en trek jezelf omhoog
  2. Zorg dat je kin boven de stang komt
  3. Kom langzaam terug naar de beginpositie

Instructiefilm pull up

Veelgemaakte fouten

Bij het thuis trainen van de rugspieren door pull ups kan er weinig verkeerd gaan. Wel moet er op een aantal zaken worden gelet. Hieronder worden veelgemaakt fouten benoemd bij het thuis trainen van de rug door middel van een pull up.

  • Je trekt te explosief naar boven. Hierdoor leg je de focus minder op je rugspier en verhoog je de kans op een blessure. Probeer de oefening rustig en beheerst uit te voeren.
  • Je laat je meteen naar beneden vallen als je boven bent aangekomen. Bij het terugkomen naar de beginpositie is het van belang om dit rustig en beheerst te doen. Hierdoor word je spier groter en sterker. Daarnaast voorkom je blessures.

Over de pagina rugspieren: pull up

De extra stap zetten voor goede (trainings-) resultaten daar gaan we voor bij Sporthodox. Met deze uitleg van de pull up maken wij de oefening niet simpelweg duidelijk, we willen je uitdagen met de moeilijke versies. Krijg sterke rugspieren door je rug effectief te trainen. Dit mede door de pull up.

Een optrekstang kopen
4.7 (93.33%) 15 votes
  • Sporthodox

    Sporthodox is gevormd voor een ieder die zoekt naar een mogelijkheden om zelfstandig topfit te worden. Hier vind je onder andere artikelen over materialen en trainingsvormen. Daarnaast werpen wij onze blik op de toekomstige evenementen en producten. Wij geloven in sport, dus geniet van een uitgebreide uitleg over fitness- en hardloopoefeningen.

  • Contact

    Contactinformatie volgt.