//

De overhead press wordt gezien als dé oefening voor het trainen van de schouders. Het is een oefening voor zowel beginners als voor gevorderden, omdat een beginner met een laag gewicht begint en een gevorderde zwaarder kan trainen. Wees niet meteen te fanatiek! Een goede uitvoering is belangrijker dan de hoeveelheid gewicht die je verdrukt. Hieronder lees je hoe je een overhead press correct uitvoert.

Hoe voer je de overhead press uit

Belangrijk is om stevig te staan. Borst naar voren, benen op schouderbreedte, borst naar voren. Sta trots! Daarna kan de fun beginnen om de overhead press goed uit te voeren.

Beginpositie:

  1. Trotste houding
  2. Pak de barbell (=halterstang) iets breder dan schouderbreedte vast.
  3. Zorg dat de polsen recht staan.

Uitvoering:

  1. Span buik en billen aan om te zorgen dat je core stabiel blijft en je hier geen blessures aan krijgt.
  2. Strek de arm geheel en druk je hoofd als het ware onder de stang.

Benodigde materialen

Deze oefening is alleen uit te voeren met een barbell stang.

Instructievideo overhead press

Veelgemaakte fouten

De overhead press is in principe een eenvoudige oefening om te zien maar schijn bedriegt. Er worden veel fouten gemaakt bij deze oefening. Hieronder worden een aantal veelvoorkomende fouten benoemd.

  • Polsen naar achteren leunend. Met weinig gewicht op de halterstang is het geen probleem voor de polsgewrichten om dit aan te kunnen. Hoe zwaarder je gaat trainen, hoe meer belastend dit wordt voor de pols. Niet handig dus als je geen blessures wilt oplopen!
  • Niet geheel de arm strekken. Pas om het moment dat je de hele arm hebt uitgestrekt, heb je de oefening goed uitgevoerd. Ga niet smokkelen maar zorg dat je de oefening goed uitvoert.
  • Je core niet goed aanspannen. Een veelgemaakte fout is dat mensen kracht gaan leveren vanuit hun onderrug. Pas hier mee op. Span je core goed aan! Hierdoor zorg je dat alle kracht die je levert ook daadwerkelijk uit je schouderspieren komen.

Over de pagina overhead press

De extra stap zetten voor goede (trainings-) resultaten daar gaan we voor bij Sporthodox. Met deze uitleg van de overhead press maken we de oefening niet simpelweg duidelijk, we willen je uitdagen met de moeilijke versies. Krijg sterke schouders door deze oefening en blijf zodoende je schouders trainen.

Overhead press
4.5 (90%) 2 votes
  • Sporthodox

    Sporthodox is gevormd voor een ieder die zoekt naar een mogelijkheden om zelfstandig topfit te worden. Hier vind je onder andere artikelen over materialen en trainingsvormen. Daarnaast werpen wij onze blik op de toekomstige evenementen en producten. Wij geloven in sport, dus geniet van een uitgebreide uitleg over fitness- en hardloopoefeningen.

  • Contact

    Contactinformatie volgt.