//

Rekoefeningen voor hardlopers zijn bevorderlijk voor de prestatie van hardlopers. Tijdens het hardlopen en tijdens het uitvoeren van krachtoefeningen worden je spieren stijver en korter. Rekken beïnvloed de elasticiteit van je spieren. Zolang je regelmatig rekoefeningen doet blijven je beenspieren soepel en elastisch. Dit zorgt voor minder weerstand tijdens het strekken van de spieren terwijl je aan het hardlopen bent. Kortom lenige benen helpen je om gemakkelijk en soepel je looptechniek uit te voeren.

Wanneer rekken?

Het is van belang om te rekken als je spieren warm zijn. De cooling-down is een geschikt moment om te rekken. Daarnaast kun je er voor kiezen om tijdens een ander moment een yoga/rek sessie in te lasten. Ook dan is het van belang dat je dit doet met opgewarmde spieren. Doe dus altijd minimaal lichte oefeningen voordat je start met rekoefeningen. Veel onderzoeken en topatleten geven aan voor de wedstrijd/training niet te rekken, maar eventueel enkel dynamisch te stretchen.

Dynamisch stretchen of statisch rekken?

Rekoefeningen voor hardlopenStatisch rekken doe je na je inspanning of in ieder geval niet vlak voor je inspanning. Dat is wat veel topatleten bevestigen en uit verschillende onderzoek is gebleken. Het is namelijk voor een goede prestatie van belang dat je spieren op spanning staan. Door statisch te rekken maak je je spieren te lang en verdwijnt de spanning die nodig is voor de inspanning die je wilt leveren. Bij dynamisch stretchen is dit niet het gevel. Je maakt hiermee je spieren los zonder ze enorm op spanning te zetten. Toch maak je ze lang genoeg om technisch goed en soepel te presteren.

Rekoefeningen voor hardlopers door topatleten

Dathan Ritzenhein is een Amerikaanse atleet. Hij is een professional en hij heeft veel wedstrijden gelopen. In het onderstaande filmpje legt hij de voordelen van dynamisch stretchen uit. 

Meb Keflezighi is een van de beste wedstrijdlopers. Zo heeft hij in de afgelopen jaren New York marathon en de marathon van Boston gewonnen. In de onderstaande video verteld hij over zijn favoriete rekoefeningen. 

Een boek met onder andere rekoefeningen voor thuis

Over de pagina rekoefeningen voor hardlopers

Hardloopoefeningen zijn van een niet te onderschatten belang. Bij het hardlopen gaat het niet enkel om krachtoefeningen en uithoudingsvermogen, maar ook om de techniek en een soepel lichaam om de juiste techniek uit te kunnen voeren. Op deze pagina vind je dan ook meer informatie over rekoefeningen voor hardlopers.

Anatomie van hardlopen
4.7 (93.68%) 19 votes
  • Sporthodox

    Sporthodox is gevormd voor een ieder die zoekt naar een mogelijkheden om zelfstandig topfit te worden. Hier vind je onder andere artikelen over materialen en trainingsvormen. Daarnaast werpen wij onze blik op de toekomstige evenementen en producten. Wij geloven in sport, dus geniet van een uitgebreide uitleg over fitness- en hardloopoefeningen.

  • Laatste berichten

  • Categorieën

  • Contact

    Contactinformatie volgt.