//

Tijdens een hardlooptraining kun je interval trainingen op veel verschillende manieren uitvoeren! Je kunt kiezen voor type intervallen die er voor zorgen dat je werkt aan je snelheid, maar je kunt ook kiezen voor intervallen die er voor zorgen dat je een bepaald tempo langere tijd vol kunt houden. Hoe je dit aanpakt en opbouwt heeft alles te maken met de opbouw en het doel van je trainingsschema. Via Sporthodox helpen wij je graag met het creëren van een passend trainingsschema.

Sneller lopen door een intervaltraining

Intervallen met relatief korte en snelle arbeid en relatief veel rust zorgen er voor dat je sneller leert lopen. Door verschillende processen in je lichaam wordt je sterker en sneller. Het is essentieel dat je deze trainingen goed opbouwt. Hardlopen is een uiterst blessuregevoelige sport, veel mensen halen hun uiteindelijke doel niet eens. Zo is het van belang dat je eerst een goede basisconditie opbouwt middels het uitvoeren van duurloop trainingen. Ook is het verstandig om met een trainer na te denken over een passende opbouw van dit type trainingen. Veel sporters krijgen blessures, omdat ze vasthouden aan schema’s op het internet zonder dat deze is afgestemd op de loper. In veel gevallen kun je je afvragen of dit type trainingen überhaupt verstandig zijn.

Langer op een hoger tempo lopen door een interval training

Door langere blokken op een hoger tempo of op wedstrijdtempo te lopen wen je aan het langer lopen op een sneller tempo. De lengte en de snelheid van de blokken zijn afhankelijk van de afstand waarvoor je aan het trainen bent en van de opbouw in je trainingsschema. De hoeveelheid rust tussen de blokken in is weer afhankelijk van de lengte van de blokken. Voor het hardlopen van een 5 en 10 kilometer kun je gebruik maken van dit type training, maar ook voor een halve of hele marathon is dit een goede training. De duur van de blokken en de opbouw zijn echter afhankelijk van je niveau en je doelen.

Intervallen inplannen in een trainingsschema

Het inplannen van intervallen is afhankelijk van veel factoren. Zo zijn je niveau, je doelen en de fase van de voorbereiding bepalend voor het inzetten van dit type training. De hardlooptrainers van sporthodox helpen graag met het aanmeten van een trainingsschema. Indien je hier voor kiest kun je tijdens het uitvoeren van je persoonlijke schema in contact blijven met je trainer. Een passend trainingsschema is essentieel bij het blessurevrij behalen van je doelen tijdens de hardlooptraining.

Intervaltraining hardlopen
4.5 (90.91%) 11 votes
  • Sporthodox

    Sporthodox is gevormd voor een ieder die zoekt naar een mogelijkheden om zelfstandig topfit te worden. Hier vind je onder andere artikelen over materialen en trainingsvormen. Daarnaast werpen wij onze blik op de toekomstige evenementen en producten. Wij geloven in sport, dus geniet van een uitgebreide uitleg over fitness- en hardloopoefeningen.

  • Contact

    Contactinformatie volgt.